Piata publicitatii in presa tiparita continua sa se contracte, in favoarea bugetelor alocate promovarii in media TV. Criza economica a adus piata publicitatii mass-media traditionala inapoi cu mai bine de 20 de ani, transformand-o "intr-o jungla". Cel putin asta sustine Claudiu Serban, directorul editurii Evenimentul si Capital, intr-un interviu pentru Dailybusiness.ro.
Acesta estimeaza totodata ca nici 2011 nu va fi un an mai bun, astfel ca piata publicitatii va continua sa scada, dar cu un ritm mai redus decat in anii anteriori, cei de criza. Exista insa si castigatori pe aceasta piata, respectiv companiile care pot cumpara acum mai multa expunere, cu bani putini.
DailyBusiness.ro: Cum va evolua anul acesta piata publicitatii TV, comparativ cu cea a publicitatii difuzate in presa scrisa, comparativ cu 2010?
Claudiu Serban: Avand ca baza Media Fact Book 2010, estimez pentru 2011 ca printul va inregistra o valoare de 23 milioane de euro net, iar publicitatea Tv se va ridica la 209 milioane de euro net. In ceea ce priveste presa scrisa, scaderea in 2010, comparativ cu rezultatele din 2009, este de aproximativ 30%. Ma astept ca si in 2011 sa avem acelasi trend, insa micsorarea bugetelor alocate print-ului sa fie mai mica, undeva la 10-15%. Astfel stau lucrurile in ceea ce priveste intreaga piata, dar probabil marii jucatori vor inregistra venituri la nivelul anului trecut.
DB: Cum a schimbat criza economica peisajul publicitatii in mass-media traditionale?
CS: Ne-am reintors la atmosfera anilor '90, de jungla. In acest moment, lupta pentru bugete a anulat aproape total regulile pe baza carora am functionat in anii anteriori crizei. Doar marile companii mai fac analize bazate pe principii de marketing. Restul cumpara doar niste preturi, nemaiavand importanta daca acestea furnizeaza sau nu rezultate. Singurii castigatori au fost cl