Până în 1990, flota maritimă comercială a României avea peste 300 de nave, la care se adăugau flota de pescuit oceanic şi cea fluvială. Astăzi, flota mai are doar cinci nave, celelalte fiind înstrăinate. Cargoul Albatros, feriboturile Eforie şi Mangalia, precum şi RO-RO-urile Sammarina A şi M sunt singurele nave de transport maritim aflate sub pavilion românesc.
Până la începutul acestui an, flota României mai avea şase nave. Petrolierul Histria Topaz care se afla în proprietatea Petrom a fost vândut la fier vechi. Vasul a fost predat firmei turceşti la începutul acestui an, când a şi părăsit Portul Constanţa.
Constanţa: EXCLUSIV Ultimul petrolier românesc, vândut la fier vechi FOTOGALERIE
Nava Histria Topaz (fostă Bucşani) era un tanc petrolier fără corp dublu. Petrom a preluat-o de la Histria Shipmanagement a magnatului Gheorghe Bosînceanu. „Practic, navele cu un singur corp au murit de când a început criza", este de părere Gheorghe Bosînceanu.
Autoritatea Navală Română (ANR) semnalează faptul că vasul va trebui scos din exploatare. „Conform normelor internaţionale de siguranţă a navigaţiei, din octombrie, navele fără dublu corp trebuie scoase din exploatare", precizează Paul Brânză, directorul general ANR.
Cargoul Albatros (fost Dej) este nava-şcoală a Academiei Navale „Mircea cel Bătrân" Constanţa. Nava a fost preluată de Academie în 1990, de la Navrom. „Este în stare bună de funcţionare, fiind întreţinută de Ministerul Apărării Naţionale. În 2009 a participat la două misiuni, transportând în Irak tehnică militară", a spus căpitanul Lucian Neacşu, purtătorul de cuvânt al Academiei Militare.
RO-RO-urile (vase care transportă autovehicule - n.r.) Sammarina M şi Sammarina A au fost cumpărate de armatorul Stere Samara, după care au fost revândute unor firme de investiţii financiare din Panama.
Sammarina M are toate certificat