Dan Mândrilă a fost indiscutabil cel mai mare saxofonist de jazz din România.
Alături de ceilalți coloși, Richard Oschanitzky, Johnny Răducanu, Ștefan Berindei și Marius Popp, a demonstrat că se poate cânta jazz de calitate și în afara Americii, într-o perioadă când nu doar în România, ci chiar și în Europa Occidentală, jazzmanii erau considerați interpreți de mâna a doua, în comparație cu confrații de peste Ocean.
Mai mult, Dan Mândrilă a contribuit în mod decisiv la crearea unui stil de „jazz românesc”, cu puternice influențe etno-folclorice. A avut, împreună cu colegii săi de generație, intuiția genială să audă swing în hore, învârtite și doine. La două decenii după moartea lui, etno-jazzul face furori în toată lumea, din Africa în Islanda, din Australia în Brazilia.
A murit în plină forță creatoare, în 1992, la doar 54 de ani, când granițele erau în sfârșit deschise, iar uriașul său talent ar fi putut fi recunoscut și în afara țării.
Din păcate, nu am găsit decât o sigură înregistrare cu Dan Mândrilă în rol de solist. Titlul este însă extrem de fericit: „The Touch Of Coltrane”, un omagiu adus marelui saxofonist american John Coltrane, despre care vom mai tăinui la această rubrică. Împreună cu Dan Mândrilă cântă un cvartet, Opus 4, format din tineri muzicieni, astăzi nume de referință în jazz-ul românesc.
Dan Mândrilă a fost indiscutabil cel mai mare saxofonist de jazz din România.
Alături de ceilalți coloși, Richard Oschanitzky, Johnny Răducanu, Ștefan Berindei și Marius Popp, a demonstrat că se poate cânta jazz de calitate și în afara Americii, într-o perioadă când nu doar în România, ci chiar și în Europa Occidentală, jazzmanii erau considerați interpreți de mâna a doua, în comparație cu confrații de peste Ocean.
Mai mult, Dan Mândrilă a contribuit în mod decisiv la crearea unui stil de „jazz românesc”, cu puternice