Pentru câţiva norocoşi, serviciul este o permanentă provocare profesională şi o sursă de energie şi sănătate. Pentru majoritatea oamenilor însă, serviciul rămâne o corvoadă.
Potrivit unui studiu realizat de site-ul ivox.ro, 57% dintre românii sunt stresaţi de problemele pe care le au la serviciu şi nu se pot relaxa în timpul liber, gândindu-se des la activitatea profesională sau la problemele cotidiene. De altfel, stresul ocupaţional a fost definit de ONU ca „epidemie globală", din cauza efectelor multiple, atât fizice, cât şi psihice generate de acesta. Paradoxal, românii nu şi-ar dori mai mult timp liber . Reporterii românialiberă.ro au încercat să afle care este explicaţia acestui comportament.
Românii cultivă o cultură a muncii
Psihologul Patricia Cihodaru explică faptul că românii aflaţi acum la vârstă adultă au crescut într-o cultură a muncii, în care cu cât munceai mai mult, cu atât erai mai apreciat, considerat mai responsabil şi mai "serios".
„În companiile din România nu s-a încetăţenit încă ideea unei atmosfere emoţionale pozitive la locul de muncă, în care relaxarea şi activităţile creative să aibă locul lor (aşa cum se întâmplă, de exemplu, la compania Google care are locuri amenajate pentru recreerea şi împrospătarea mentală şi emoţională a angajaţilor). La noi în ţară predomină încă o cultură organizaţională în care sunt recompensaţi angajaţii care muncesc până la epuizare, dar aceştia ajung să nu se mai poată bucura de recompense datorită stării de sănătate care începe să se înrăutăţească pe fondul oboselii cronice", declară Cihodaru.
Daniel Goleman care a consacrat termenul de "inteligenţă emoţională" spunea că managerii care neglijează starea psihică a angajaţilor lor fac o "eroare de un miliard de dolari". Un angajat obosit sau stresat dă un randament mult mai mic decât unul odihnit sau care se simte respectat a