Joburile în call-centere, singurele în care studenţii fără experienţă sunt acceptaţi fără să dea prea multe explicaţii, au devenit o adevărată povară pentru recruiteri, care se văd nevoiţi să cheme câte 150 de candidaţi într-o singură zi la interviul de angajare, din care să angajeze numai 10 până la final. De partea cealaltă, tinerii care trec printr-o astfel de experienţă şi nu sunt angajaţi refuză să meargă la alte interviuri, pentru că "nu ştiu dacă mai are rost".
În România lucrează aproximativ 15.000 de tineri în call-centere, potrivit estimărilor firmelor care activează în domeniu, aceste companii fiind printre singurele care au anunţat că fac angajări masive în ultimul an, pe lângă cele de outsourcing şi IT. Profilul candidaţilor căutaţi pentru un astfel de job este poate cel mai puţin specializat, având în vedere că se cere cunoaşterea unei limbi străine (dar nu întotdeauna obligatorie) şi abilitatea de a folosi calculatorul (noţiunile elementare, cum ar fi folosirea bazelor de date în Excel). Salariile oferite sunt mici, încep de la 100 de euro pentru un program de lucru part-time, dar studenţii sunt mulţumiţi pentru că măcar îşi pot stabili singuri programul de lucru.
"Din 150 de tineri chemaţi la interviu, a doua zi se prezintă numai 50 de candidaţi, iar dintre aceştia sunt angajaţi doar 10. Dacă anul trecut rata de prezentare la interviu era de 50%, acum a scăzut la 30%, pentru că sunt mai multe joburi disponibile pentru studenţi", spune Simona Nicolaescu, managerul de resurse umane al firmei de call-center Linea Direct Communications, care caută în prezent 150 de tineri pentru poziţii de call-center în domeniul vânzărilor prin telefon. Pentru joburile de vânzări prin telefon, salariul net pentru un program part-time este de 100- 150 de euro pe lună, la care se adaugă bonusurile, care pot dubla salariul.
"Candidaţii stau câte 4