Italia este prima ţară din Europa unde s-au înregistrat furturi de cupru la scară mare, în Marea Britanie fenomenul continuă să se înrăutăţească, în Spania operează bande organizate, iar în Bulgaria se fură inclusiv şine, principalii acuzaţi fiind romii, relatează Le Figaro în ediţia online, potrivit Mediafax.
În Italia, primele furturi de cupru au fost semnalate în anii '90. Această nouă formă de "piraterie" a crescut anul trecut cu 300 de la sută, înregistrându-se 1.226 de cazuri, reprezentând, în medie, trei furturi pe zi. În total, au fost furate 631 de tone de cupru, din cei 16.000 de kilometri de reţele feroviare, producându-se un prejudiciu de trei milioane de euro Căilor Ferate. Furturile cele mai importante au loc în Gările din Roma şi Neapole. Din cei 29 de suspecţi arestaţi, şapte erau italieni, iar toţi ceilalţi erau români. Romii sunt "specialişti", organizând topitorii clandestine, dezmembrate de poliţie.
Marea Britanie: furtul de cablu, aproape la fel de periculos ca terorismul
În Marea Britanie, în ianuarie 2011 s-au înregistrat 325 de furturi de cabluri de cupru din reţeua feroviară, reprezentând cel mai mare număr înregistrat până acum. Anul trecut, cele 2.770 de cazuri reprezentau o creştere cu 65 la sută faţă de 2009, iar fenomenul continuă să se agraveze. "Furtul de cablu este cea de-a doua prioritate a noastră, după riscul de atentate teroriste", a declarat, pentru Independent on Sunday, Eamonn Caroll, comisar şef al Poliţiei britanice a Transporturilor.
În pofida supravegherii sporite a liniilor feroviare, hoţii sunt tot mai organizaţi, unii folosind utilaje pentru a smulge tronsoane întregi de cablu dintr-o singură "lovitură". În total, pierderile, inclusiv cauzate de întârzierea trenurilor, s-au dublat, în ultimele 12 luni, atingând 770 de milioane de lire sterline (900 de milioane de euro).
Spania: românii şi bu