Sorin Dumitrescu, autodefinit drept artist creştin, regăseşte semnificaţiile religioase ale operei regretatului sculptor, printr-un efort hermeneutic asupra rândurilor despre artă ale acestuia. Unul dintre cei mai valoroşi artişti plastici români, sculptorul Vasile Gorduz (1931-2008), este omagiat de către un alt nume important al plasticii postbelice, Sorin Dumitrescu, într-un mod inedit şi remarcabil.
Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti (Mogoşoaia) şi Fundaţia Anastasia, a pictorului Sorin Dumitrescu, şi-au conjugat eforturile, au făcut rost de ceva sponsori şi au editat un album impresionant dedicat operei lui Gorduz. Atât valoarea artei gorduziene, cât şi aspectul grafic al albumului, precum şi conceptul cu totul special care stă la baza acestuia recomandă volumul „Gorduz: de la idee la «arătare»" ca pe o performanţă artistică de prim rang.
Albumul conceput de Sorin Dumitrescu nu şi-a propus să fie doar o simplă lucrare care redă plat „viaţa şi opera" artistului vizat, ci se doreşte o tentativă de a înţelege complexitatea actului artistic al sculptorului, de a decripta semnificaţiile profunde ale unei opere de maximă autenticitate. Cartea conţine numeroase reproduceri fotografice ale lucrărilor lui Gorduz şi fotografii-document, dar ceea ce structurează întregul demers este textul lui Sorin Dumitrescu, „comentariul" său asupra universului artistului şi asupra fragmentelor teoretice rămase de la acesta. Cele „7 lecţii de a face artă" care - sub titlul „De la idee la «arătare»" - sunt comentate de Sorin Dumitrescu reprezintă de fapt „bileţele" rămase de la sculptor, prin a căror analiză se doreşte „iluminarea" semnificaţiilor operei gorduziene.
„Bileţele"
„Cum să cuprinzi în pozele unui album de artă spaţialitatea uriaşă a unei creativităţi de talia artei lui Vasile Gorduz?", este provocarea care a dus la ineditul concept al acestui volu