Producătorii de maşini avertizează că majorarea preţurilor ţiţeiului reprezintă un pericol pentru revenirea industriei la nivel mondial, limitând cererea pentru SUV-uri şi camionete, care au un consum mare de carburanţi. În aceste condiţii, şoferii care totuşi ţin să-şi cumpere o maşină se orientează spre modele de dimensiuni mici, cu consum redus.
Ieri, cotaţia petrolului Brent, de referinţă la bursa londoneză, a ajuns la peste 113 dolari pe baril din cauza turbulenţelor din ţările arabe. În Statele Unite, preţul benzinei a înregistrat cea mai mare creştere de după 2005, an în care uraganul Katrina a afectat livrările de petrol.
Citiţi şi Petrolul poate genera o nouă criză mondială.
„Clienţii americani sunt cei mai sensibili la preţurile ţiţeiului. Când acestea urcă, maşinile hibride zboară din showroomuri, iar vânzările de SUV-uri şi camionete scad", a declarat vicepreşedintele Toyota, Takeshi Uchiyamada, citat de Reuters.
Câştigă maşina electrică
La rândul său, directorul financiar al Ford, Lewis Booth, spune că şi piaţa europeană va avea de suferit, din acelaşi motiv.
„Cu cât avansează mai mult cotaţiile ţiţeiului, cu atât va fi mai bine pentru maşinile electrice", a afirmat şi Pierre Loing, şeful pentru Europa al diviziei de vehicule electrice a Nissan.
Sergio Marchionne, directorul general al Fiat, companie specializată în maşini de dimensiuni mici şi cu consum redus, apreciază că producătorul auto italian va fi unul dintre constructorii europeni cel mai puţin afectaţi de creşterea cotaţiilor petrolului.