The Hard Nut, coregrafie Mark Morris
Vom vedea că nu există incompatibilitate între feerie, copilărie şi inovaţie, dimpotrivă. Dovadă marele spectacol creat de marele coregraf Mark Morris pe muzica "Spărgătorului de nuci", dar cu un titlu îndrăzneţ, "The Hard Nut", hai să-l traducem ad litteram, şi nu în jargon, "Nuca tare". Un balet pe care l-am savurat în chiar inima Brooklyn-ului, la cinci minute de casa mea, la Brooklyn Academy of Music, BAM, cum i se spune în toată lumea, o mare scenă a artei de avangardă care găzduieşte spectacole de referinţă mondială, premierele lui Philip Glass şi unde am văzut în decursul unei săptămâni nu doar "The Hard Nut" al lui Mark Morris pus în scenă cu MMDG, Mark Morris Dance Group, ci şi "The Nutcracker" cu American Ballet Theatre, în premieră mondială, în coregrafia lui Alexei Ratmanski.
Culoare şi inventivitate în The Hard Nut
Un soi de înţelegere strâmbă a traiului global şi menajării aproapelui nostru îi face pe mulţi americani să renunţe la urarea Merry Christmas, folosind formula universală, corectă politic!!!, a lui Happy Hollidays. Mare prostie din care cu toţi americanii îşi revin la ei acasă, în intimitate, când, dincolo de religii, obiceiuri, loc din care le-a izvorât destinul şi au emigrat, se adună, cu zecile de milioane, fiecare acasă, în living-ul propriu şi se lasă îmbăiaţi cu toţii în scalda feeriei, copilăriei şi darurilor de Crăciun, privind baletul lui Ceaikovski despre a cărui creaţie se ştie că a fost întreruptă o vreme de compozitor pe când a vizitat Statele Unite, vreme de 25 de zile, cu prilejul concertelor pe care le-a dirijat la deschiderea acestei minunate enclave a muzicii care este Carnegie Hall. De parcă atunci, la New York, s-ar fi molipsit de frenezia sărbătorilor de sfârşit de an, de mania cadourilor şi alaiul de oaspeţi, de acel timp unind în sărbătoare cele două tărâmuri, rea