RBS România, filiala locală a grupului britanic Royal Bank of Scotland, a obţinut anul trecut un profit net de 150 de milioane de lei (aproape 36 mil. euro) anul trecut, în creştere cu 15%, în lei, faţă de câştigul realizat în 2009.
"Rezultatele preliminare pe care le-am comunicat către Banca Naţională a României arată un profit de peste 150 de milioane de lei, ceea ce înseamnă ROA (rentabilitatea activelor - n. red.) de 2,4% şi ROE (rentabilitatea capitalurilor - n. red.) de 19,7%", a spus Johan Gabriels, preşedintele RBS România. Câştigul este calculat conform standardelor locale de contabilitate, care prevăd un tratament mai dur al creditelor neperformante faţă de standardele internaţionale de raportare financiară. Iniţial, Gabriels, care a preluat conducerea operaţiunilor băncii la sfârşitul lui 2009, spunea că rezultatul pe 2010 va fi în linie cu cel din anul precedent.
Grupul RBS, care s-a confruntat cu pierderi masive în ultimii doi ani, a încercat să vândă în 2009 subsidiara locală, însă a sistat procesul întrucât nu a găsit un cumpărător dispus să plătească un preţ acceptabil. Potrivit datelor financiare raportate de grup la sfârşitul săptămânii trecut, expunerea britanicilor pe plan local a scăzut pe parcursul anului 2010 cu jumătate de miliard de euro, până la 1,3 miliarde de euro. Grosul activelor deţinute pe plan local sunt incluse în categoria non-core (nu sunt esenţiale pentru activitatea de bază a grupului), astfel că procesul de vânzare a băncii ar putea să fie reluat în anii următori.
Gabriels a explicat reducerea activelor din România prin politica băncii de reorientare spre clienţii premium, atât în zona corporate, unde ţinteşte companiile din top 600 pe plan local, cât şi pe retail. Banca a sistat de asemenea vânzarea de credite de consum în euro, un produs de bază în vechea ofertă de retail, considerându-le prea riscante în a