Înaintea unuia dintre trainingurile mele de vânzări, la o oră destul de devreme pentru majoritatea cursanţilor, mă trezesc cu unul dintre ei salutându-mă. Nu mică mi-a fost mirarea pentru că mai erau 30 de minute până la ora la care trebuia sa începem. Aşa că l-am întrebat ce-i cu el.
„Colegii care au fost în zilele anterioare mi-au spus că e un curs foarte interesant şi util. Am venit mai devreme să-mi spuneţi doar mie nişte tehnici de «vrăjeală» iscusită a clienţilor. Am planuri mari, ambiţie cât cuprinde şi vreau să reuşesc.“
Perfect de acord că arta conversaţiei este foarte importantă atât în viaţa de zi cu zi, cât şi în viaţa profesională. Trebuie să ştii cum să spargi gheaţa, cum să faci un compliment sincer şi la obiect, cum să-ţi determini interlocutorul să se deschidă şi să se simtă comfortabil în prezenţa ta.
Însă categoric arta conversaţiei nu înseamnă să ştii cum să ocoleşti răspunsuri pe care interlocutorul le aşteaptă, cum să prezinţi distorsionat realitatea pentru a o face mai atractivă ori cum să eviţi să spui adevărul integral cu speranţa deşartă că cel din faţa ta nu va afla (prea curând) cum stau lucrurile cu-adevărat.
Din păcate, foarte mulţi tineri cred că pentru a avea succes în ziua de azi însemnă să fii un mare actor şi un dibaci manipulator. Pe scurt, să ai “vrăjeală fină” în tine. De aceea, în cadrul cursurilor mele de vânzări abordez deseori subiectul „care este cel mai important capital al unui om de vânzări, dar şi al unui om de afaceri“.
Încrederea clienţilor, a oamenilor din jurul tău (colegi, manageri, angajaţi, colaboratori), precum şi datele lor de contact sunt, din punctul meu de vedere, de departe cel mai important capital. Fără aceste două lucruri eşti condamnat mereu să o iei de la început şi să cauţi o nouă piaţă imediat ce adevărul în ceea ce te priveşte începe uşo