Mâna de lucru ieftină și, în același timp, calificată, dar și apartenența la UE au făcut ca o bună parte a celor mai pretențioase mărci de îmbrăcăminte și încălțăminte să aibă în portofoliu articole cu eticheta „Made in Romania“.
Data viitoare când vă uitați cu admirație la rochia, costumul sau geanta unei vedete hollywoodiene sau când vă rămân ochii pe vitrinele strălucitoare ale unui magazin dedicat celor cu venituri peste medie, gândiți-vă că sunt șanse mari ca, înainte să scoată oftaturi de invidie din piepturile unora și bani mulți din conturile altora, respectivele produse să fi trecut prin mâinile bătătorite ale unor anonimi muncitori români. De cele mai multe ori, salariul lor lunar echivalează cu 10-20% din prețul de vânzare al unei genți Louis Vuitton sau al unei rochii Valentino. Cel puțin 20 de mărci de lux își realizează o parte din producție în România. Unele și-au deschis aici propriile fabrici, pe care, însă, încearcă să le țină cât mai departe de ochii lumii.
Ferrari Group, de pildă, este unic asociat al producătorului de încălțăminte de lux Kolan SRL din Bacău. În 2009, fabrica a raportat o cifră de afaceri de aproape patru milioane de euro. Și italienii de la Max Mara au investit într-o unitate proprie la Craiova. Potrivit unor surse, ei au aici 600 de lucrători. Firma deținută de casa de modă italiană a atins în 2009 o cifră de afaceri de aproape trei milioane de euro.
Louis Vuitton este unicul proprietar al firmei Somarest SRL din Cisnădie. Reprezentanții brandului francez sunt greu de convins să vorbească, însă neoficial am aflat că aici și într-un punct de lucru situat în apropiere, la Avrig, se produc manual anumite componente pentru celebrul producător de marochinărie. Acestea sunt apoi transportate în Franța, unde sunt asamblate în produsul final. Activitatea din România înseamnă peste 600 de angajați și afaceri de 14