Au un nume "foarte german": Technologie Management Gruppe. Vin în oraşul tău, studiază infrastructura, tradiţia industrială, şcolile, cultura, hotelurile, ba chiar şi preţul la morcovi. În zonele care au trecut testul au ridicat fabrici de peste 600 de milioane de euro şi 16.000 de locuri de muncă
Un concern american voia să-şi mute fabrica din Germania în Europa de Est. Dar unde s-o construiască - în Cehia, în Ungaria, Slovenia sau Croaţia? Răspunsul final a fost: în România, la Timişoara. O decizie surprinzătoare, ţinând cont că era vorba de România lui 1999, dar şi mai surprinzător este că într-un an şi jumătate fabrica era ridicată de la zero şi pusă în funcţiune, producând la o cadenţă de 50.000 de telefoane mobile pe săptămână. În acel an şi jumătate a fost cumpărat terenul, s-a proiectat, s-au obţinut autorizaţiile, au fost selectaţi şi puşi la treabă constructorii, s-au montat utilajele şi a fost recrutat personalul fabricii. Cine putea realiza un asemenea tur de forţă? O firmă germană.
În traducere liberă, activitatea acestei firme este "fabricarea de fabrici". Se numeşte TMG (Technologie Management Gruppe) şi face asta de 25 de ani. Clienţii ei sunt giganţi mondiali care vor să deschidă noi fabrici şi apelează la nemţi să facă totul de la A la Z, adică de la alegerea locaţiei - până la predarea cheilor.
"Când alegem o locaţie, ne interesează şi cât costă alimentele la piaţă"
La ce se uită nemţii, când vor să "planteze" o uzină? Primele trei lucruri: tradiţia industrială, mâna de lucru calificată şi învăţământul de profil potrivite cu specificul clientului. Apoi verifică în detaliu şi fac un punctaj pentru infrastructură: şosele, cale ferată, reţele de gaz, electricitate, apă şi canalizare. Foarte importantă este şi existenţa în zonă a unui aeroport: cu cât e mai aproape, cu atât mai bine. "Nu în ultimul rând, n