Nu mai puţin de 85 la sută dintre români spun că se uită la televizor zilnic sau aproape în fiecare zi, arată eurobarometrul bianual lansat de Reprezentanţa Comisiei Europene în România.
În aceste condiţii - indică sondajul - 75 la sută dintre români se declară prost informaţi în legătură cu problemele de la nivelul Uniunii Europene.
Totuşi, românii nu par dornici să recurgă la alt mijloc de informare ca primă opţiune. Radioul obţine 32 de procente în ceea ce priveşte utilizarea zilnică, presa scrisă - 16 la sută, iar internetul - 30 la sută. Toate acestea sunt folosite mult mai puţin decât în alte ţări din Uniunea Europeană, unde media informării prin radio este 57 la sută, presa scrisă este citită zilnic de 32 la sută dintre respondenţi, iar internetul e utilizat în fiecare zi de 45 la sută dintre europeni.
Rolul de informare scăzut acordat presei scrise din România mai este întâlnit în doar câteva alte ţări europene, cum ar fi Letonia (15 la sută), Lituania (17 la sută) sau Polonia (16 la sută), state unde ziarul este valorizat de două ori mai puţin decât arată media UE.
"Ce-i aia combaterea evaziunii fiscale?!"
Astfel, informându-se într-o manieră covârşitoare de la televizor, românii arată puţine cunoştinţe când sunt puşi faţă în faţă cu subiecte importante, cum ar fi necesitatea disciplinei bugetare la nivel european. Doar 19 la sută dintre respondenţii români s-au arătat în favoarea acestei măsuri, spre deosebire de 35 la sută dintre europeni.
Nivelul redus de informare - menţionează eurobarometrul - este expus de faptul că românii oferă cele mai multe non-răspunsuri când sunt întrebaţi, spre exemplu, despre modalităţile de combatere a evaziunii fiscale sau de posibilitatea introducerii unei taxe pe tranzacţiile financiare. Astfel, 84 la sută dintre români nu au răspuns la prima întrebare, iar 59 la sută au oferit un non-răsp