Românii sunt cei mai pesimişti din lume în privinţa demarării unei noi afaceri şi consideră că piaţa locală oferă extrem de puţine oportunităţi în acest sens, potrivit studiului Global Entrepreneurship and Developement. Sursa: ARHIVA EVZ
Pentru studierea oportunităţii demarării unei afaceri autorii studiului s-au raportat la un eşantion alcătuit din circa 70 de ţări.
În 2010, doar 4,29% din românii cu vârste cuprinse între 18 şi 64 de ani erau implicaţi în demararea unei afaceri sau într-un business cu o maturitate sub 3,5 ani.
Procentul este cu 17% sub cel din 2009, când era de 5,02%, ceea ce indică faptul că în perioada crizei autorităţile locale nu au fost foarte preocupate să încurajeze dezvoltarea afacerilor, consideră autorii studiului.
Bill Gates a pornit cu un calculator, iar la noi se începe cu rafinăria
Cercetarea relevă că activitatea din sectorul IMM local este destul de scăzută, iar suportul cultural de care beneficiază antreprenorii locali este sărac. Totodată, afacerile românilor nu stau bine la capitolul inovativitate şi au un acces limitat la capital de risc.
Managerii locali sunt destul de slab pregătiţi şi pentru că nu beneficiază de modele, la nivelul micului antreprenoriat.
În timp ce Bill Gates a pornit afacerea de la un calculator, noi avem suficiente exemple de persoane care au pornit business-ul de la o rafinărie, a spus Gabriel Creţu, director Distribuţie şi Management Sucursale din cadrul OTP Bank România.
Pe de altă parte, două dintre calităţile managerilor locali sunt deschiderea spre internaţionalizarea afacerilor şi înalta pregătire, după cum relevă studiul citat.