Băncile şi serviciile de telefonie se află în topul serviciilor de care ieşenii se arată nemulţumiţi. Daniel Piftor, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC), povesteşte despre cele mai reclamate produse şi servicii din judeţ.
Adevărul de Seară: Câte reclamaţii ajung lunar la Protecţia Consumatorului?
Daniel Piftor: Eu am venit la conducerea instituţiei în iulie 2010. De atunci şi până la finalul anului trecut echipele Comisariatului Judeţean au făcut 1.376 de acţiuni de control. Valoarea amenzilor a fost de 3,81 de milioane de lei, iar a produselor oprite de la comercializare este de 20.300 de lei. Am înregistrat în această perioadă peste 1.981 de reclamaţii, iar valoarea despăgubirilor pe care le-am decis este de 14.064 de lei. Avem în jur de 220 de reclamaţii pe lună, în afară de controalele tematice care sunt stabilite de către Autoritatea Naţională.
Îşi cunosc ieşenii drepturile în calitate de consumatori?
Primim destul de multe reclamaţii. Acest număr noi îl interpretăm ca o dovadă că locuitorii judeţului Iaşi sunt informaţi şi ştiu cui să se adreseze. Cele mai multe reclamaţii pe care le-am primit în ultimele luni vizau Ordonanţa 50, unde este vorba despre credite. Noi am aplicat sancţiuni foarte mari la bănci, dar toate procesele verbale pe care comisarii le-au întocmit, toate sunt contestate în instanţă de către cei incriminaţi. Soluţionarea acestor cazuri ar putea să dureze şi ani întregi.
Cei care şi-au reînnoit contractele de credit în această perioadă au beneficiat de facilităţile oferite de Ordonanţă în ceea ce priveşte anumite comisioane pe care banca le percepe?
Am constatat că sunt operatori economici în judeţ, situaţi la strada mare, nu pe străzi lăturalnice, care nu au fost controlaţi de doi-trei ani. Au fost şi comune nu foarte departe de Iaşi unde am ajuns la operatori econ