688 de ostateci şi 31 de nave - aceasta era prada care se afla, la sfârşitul săptămânii trecute, în mâinile piraţilor somalezi. De luni, numărul ostatecilor a crescut cu 23 de oameni - echipajul navei MV Dover. Trei dintre aceştia sunt români.
"În jurul orei 6, în ziua de 28 februarie, cargoul MV Dover a fost capturat de piraţi în nordul Mării Arabe". Scurt şi la obiect - acesta este stilul comunicatelor EUNAVFOR (Forţele Navale ale Uniunii Europene în Somalia), care s-au înteţit din păcate în ultimile luni.
Vasul pe care navigau cei trei români se afla sub pavilion panamez şi este înregistrat în Grecia, şi pornise din Saleem, în Yemen, cu destinaţia Port Quasim în Pakistan. Încărcătura nu este cunoscută, şi încă nu a fost stabilit contactul cu nava.
În aceeaşi zi a fost capturat şi un iaht danez cu şapte persoane la bord - un cuplu, cei trei copii ai acestora şi două ajutoare. Deşi cunoşteau posibilele riscuri, danezii s-au aventurat în Marea Arabiei simţindu-se oarecum în siguranţă, având contact permanent cu EUNAVFOR şi, conform propriilor relatări de pe un blog de călătorie, stabilind din timp un plan anti-piraţi. Acesta se pare însă că nu a funcţionat.
EUNAVFOR caută acul în carul cu fân
Marea Arabiei, care are o suprafaţă cât întreaga Europă, este patrulată de şapte nave de război europene şi survolată zilnic de avioane de recunoaştere. Cum piraţii operează cu nave mici şi rapide, şansele de intervenţie în cazul unei răpiri sunt în general mici, şi de obicei EUNAVFOR nu intervine făcând uz de forţă, pentru a nu pune în pericol vieţile ostatecilor.
Pirateria a luat amploare la mijlocul anilor 2000. Având ca bază de operaţii Somalia, un stat dominat de anarhie în urma războiului civil care persistă din 1991, piraţii obişnuiesc să captureze vase mari, cu încărcătură valoroasă, cerând apoi răscumpărarea proprietarilor navelor cu s