Capacitatea administrativă, iar nu criza economică, e cel mai serios obstacol în creşterea absorbţiei de fonduri, potrivit raportului Societăţii Academice din România (SAR).
România este incapabilă să absoarbă în întregime banii pentru trei din cele şapte programe operaţionale: transport, asistenţă tehnică şi administraţie. Astfel, s-au pierdut circa 81% din fonduri în domeniul transporturilor, 49% pentru administraţie publică şi 40% pentru asistenţă tehnică. Procentele totalizează o pierdere de 222 milioane de euro. De departe, cel mai slab program operaţional este pe Transport (PO Transport).
„În ciuda faptului că alocările pe care le deţine sunt cele mai mari, 4,51 miliarde euro pentru ciclul bugetar 2007-2013, alocările pentru anul 2007 au fost încasate la un nivel de numai 18%", se precizează în raportul SAR.
Lipsă de transparenţă alarmantă
Cum s-a ajuns însă în această situaţie. Experţii în fonduri europene susţin că până de curând PO Transport a fost programul cel mai lipsit de transparenţă. Cu toate că reglementările Comisiei Europene prevăd obligativitatea publicării rapoartelor anuale de implementare, acestea nu erau publice pe website. Iar, rapoartele vizitelor de monitorizare au fost arareori postate online. Mai mult, la sesiunile de interviuri organizate la nivel local, reprezentanţii acestui program erau dificil de contactat.
„Pentru programul operaţional cu cea mai mare alocare, lipsa de transparenţă este alarmantă şi se dovedeşte strâns corelată cu rezultatele slabe. Performanţa generală a acestui POS este probabil ultimul semnal de alarmă pe care Guvernul îl mai are pentru a regândi managementul fondurilor structurale şi de coeziune", atenţionează reprezentanţii SAR. Pentru a corecta slaba absorbţie a acestui program, soluţia propusă de specialiştii în fonduri europene ar fi „separarea acestui program operaţional d