Oana Petrescu, vicepreşedinte pe retail din vara lui 2010, şi Dominic Bruynseels, CEO al BCR de aproape trei ani
BCR a reuşit anul trecut să ia clienţi companii de la băncile concurente prin întărirea relaţiilor cu această clientelă, prin posibilităţile de a acorda finanţare şi prin dezvoltarea capacităţilor de a oferi serviciile cerute, afirmă Dominic Bruynseels, CEO al BCR, cea mai mare bancă de pe piaţă.
"De la circa 10 bănci care se băteau pe această piaţă, s-a ajuns la 3 - 4 şi uneori chiar la două. Am luat piaţă de la alţii prin întărirea relaţiilor cu acest tip de clienţi, dar şi prin faptul că noi am rămas în piaţă şi atunci când alţii au fost absenţi. Am crescut inclusiv pe tranzacţii, pe cash management, pentru că ne-am dezvoltat capacitatea de a livra astfel de servicii." El explică astfel majorarea cu peste 15% a soldului creditelor corporate şi implicit creşterea cotei de piaţă până la 25% la finanţările pentru companii.
Numai că o asemenea expunere atrage şi vulnerabilităţi pentru bancă în contextul în care recesiunea s-a prelungit. "Nu putem fi imuni la ceea ce se întâmplă în economie, iar aceasta se vede în rezultatele pe 2010." Spre deosebire de 2009, grupul BCR nu a mai reuşit să menţină pe creştere nici profitul operaţional, care a scăzut cu 12,5%, până la 2,85 mld. lei, în pofida reducerii costurilor.
Bruynseels invocă drept explicaţii relevante problemele diviziei de leasing, despre care însă spune că începe să dea semne de revenire, scăderea rapidă a dobânzilor şi îndeosebi presiunea crescândă asupra preţurilor la creditele corporate. Şeful BCR afirmă că banca s-a concentrat anul trecut asupra segmentelor care au continuat să crească - în special creditul corporate şi creditul ipotecar.
"A scăzut cererea pentru credite de consum şi pentru IMM-uri, dar când va reveni vom lua cotă de piaţă şi de acolo. Veţi vedea din