Vasile Sitari, Spectru
Trei artişti din Republica Moldova aduc, la acest început de martie, un omagiu feminităţii. Galeria Municipiului Bucureşti etalează, sub titlul "Culorile feminităţii", o selecţie de nuduri, dar şi câteva peisaje, flori şi portrete de copii.
Aparţinând aceleiaşi generaţii, formaţi prioritar în şcoala de la Chişinău, chiar dacă unul dintre ei a urmat apoi cursurile Univesităţii de Artă din Cluj, Vitalie Butescu, Ştefan Coman şi Vasile Sitari şi-au îndreptat atenţia către arta impresionismului şi postimpresionismului occidental, şi ca tematică, şi ca modalităţi de rezolvare picturală.
Cu diferenţe mai ales cromatice, artiştii amintesc, prin punerea în pagină, prin tratarea nudului, de perioada interbelică românească, căreia îi adaugă, mai ales în cazul lui Vasile Sitari, un neoexpresionism temperat.
Interesant este modul de abordare a nudului, dintr-o perspectivă intelectualistă, subiectul devenind, în majoritatea cazurilor, elementul, e drept principal, al compoziţiei, deposedat însă de senzualitatea pe care o presupune prin definiţie. Situat între inaccesibil, ca în "Terasa", confundat coloristic cu decorul, ca în Nud cu evantai", sau detaşându-se, siluetă aluzivă, prin accesorii, de acesta, ca în "Umbrela albastră", nudurile lui Vitalie Butescu devin sugestii de atmosferă, aluzii vagi la seducţie, prin accesoriile personajelor, expresie a unei eleganţe mondene prin poză. Spre deosebite de Vitalie Butescu, la Vasile Sitari nudul se detaşează din mediul înconjurător, care redevine decor prin draperii, feţe de masă, flori. În plasarea în interior, artistul recurge la o cromatică predominant rece a carnaţiei, la abdicări voite de la precizia anatomică şi la alungiri ale formelor, într-o căutare a echilibrului compoziţiei. Elemente simbolice se constituie în sugestii senzuale, ca în cazul coliviei. Plasate în exterior, personajel