În 2010 instituţiile statului au desfăşurat în mod greşit 2.047 de licitaţii în valoare totală de 9,48 miliarde de euro, conform raportului anual al Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Cifra a rezultat în urma analizării de către CNSC a celor 6.562 de contestaţii depuse de firme având ca obiect fie rezultatul licitaţiilor fie documentaţia de atribuire.
S-au anulat licitaţii de 2,72 miliarde de euro
În 603 cazuri din cele 2.047, abaterile instituţiilor respective de la procedura legală de licitaţie au fost atât de mari încât s-a dispus anularea lor. Valoarea totală a licitaţiilor contestate şi apoi anulate a fost de 2,72 miliarde de euro.
În mod normal, când în urma studierii contestaţiilor se constată că există abateri din partea instituţiei contractante, se iau măsuri de refacere a documentaţiei. Faptul că 603 licitaţii au fost anulate integral înseamnă că dosarul şi procedura de licitaţie ar fi trebuit modificate atât de mult încât singura soluţie a fost anularea procedurii. Din cele 6.562 de contestaţii depuse de către operatorii economici privind licitaţiile publice, în 31% dintre cazuri (2.047 de dosare, inclusiv cele 603 care au dus la anularea licitaţiilor) aceştia au avut câştig de cauză, ceea ce înseamnă că instituţia respectivă nu a respectat procedurile privind licitaţiile din bani publici.
Numărul total al contestaţiilor depuse de firme a scăzut cu 789 anul trecut, până la 7.867. Scăderea se datorează, după cum susţine CNSC, publicării în iulie a OUG 76/2010, care prevede că firmele care depun contestaţie trebuie să depună o garanţie de 2% din valoarea licitaţiei, garanţie care este pierdută în momentul în care contestaţia este respinsă. "S-a observat o scădere a apetitului operatorilor economici de a formula contestaţii", după cum subliniază oficialii CNSC în raportul pe anul tre