Medicii şi instructorii afirmă că reflexele şi simţurile se pierd odată cu îmbătrânirea, iar şofatul la bâtrâneţe este riscant. Poliţiştii nu pot cere un control medical periodic celor peste 3.500 de buzoieni cu permis de conducere ce au peste 70 de ani, din cauza legilor alambicate.
Un şofer buzoian de 80 de ani a accidentat zilele trecute o femeie în timpul unei manevre simple de mers înapoi.
Din fericire, victima nu a suferit răni grave, însă acest caz aduce în discuţie vârsta până la care să fie permis şofatul fără a exista risc accentuat de producere a accidentelor. Odată cu trecerea anilor şi reflexele, dar şi simţuri precum văzul şi auzul scad treptat.
Specialiştii estimează că 30% din populaţia de peste 65 de ani prezintă dizabilităţi auditive importante, acuitatea auzului scăzând treptat începând de la vârsta de 50 de ani.
Şi ochiul vârstnicului îmbătrâneşte. La 60 de ani pupilele au o treime din dimensiunea pe care o aveau la 20 de ani şi reacţionează mai încet la întuneric şi la lumină.
„Sunt şi cazuri în care persoane trecute de 60 de ani văd bine, dar acestea sunt foarte rare. Majoritatea trebuie să poarte ochelari de distanţă pentru că ochiul îmbătrâneşte şi nu mai are aceeaşi capacitate vizuală", ne-a explicat Carmen Vlăduţ, medic oftalmolog.
Îmbătrânirea duce şi la pierderea reflexelor.
„Capacitatea persoanelor în vârstă de a conduce maşini depinde foarte mult de statusul mental al acestora. Dacă nu figurează în evidenţele unui medic cu afecţiuni neurologice, acesta poate conduce", ne-a spus Rodica Radu, medic neurolog. Dar pentru ca un şofer să intre în evidenţele unui medic este nevoie de un control de specialitate şi sunt puţini cei care merg de bună voie la un consult medical.
Poliţiştii ar trebui să fie cei care solicită şoferilor vârstnici controale medicale periodice, numai că legea nu le permite a