O campanie de informare aduce jurnalişti şi politicieni în şcoli şi licee, pentru a le vorbi elevilor despre Uniunea Europeană. La dezbaterea de la Colegiul „Caragiale“ din Bucureşti, mai mult de un sfert dintre tineri au declarat că vor să plece la studii în Vest.
Ce este Uniunea Europeană şi care sunt avantajele şi dezavantajele aderării, din perspectiva unor liceeni?
„Oarecum ştiu ce înseamnă, nu ştiu perfect definiţia", recunoaşte un băiat de la Colegiul „Gheorghe Lazăr" din Capitală. Împreună cu un coleg, încropeşte pe loc definiţia:
„Un proces de globalizare, am învăţat la geografie, este un fel de proiect prin care vor să globalizeze, să uniformizeze, ca toate ţările din Europa din punct de vedere cultural, economic, social, să ajungă ceva gen Statele Unite ale Europei. Sunt unele puncte de vedere care sunt bune, altele nu, este foarte bine economic, într-adevăr. Se pierde tradiţia unor ţări, se pierde cultura, se uniformizează totul, astea ar fi dezavantajele".
„Se circulă mult mai uşor, poţi trece cu buletinul în mult mai multe ţări. Cred că în Parlamentul european se discută legi, se creează. Legile europene sunt peste cele naţionale, ale noastre".
„Nume de europarlamentari? Becali, Elena Băsescu", răspund elevii de clasa a XI-a de la „Lazăr".
Vor altfel de educaţie
Ionuţ Veiscovici, în clasa a IX-a la Colegiul „Ion Luca Caragiale", spune că la cursuri „se pune relativ mult accent pe informaţii despre Uniunea Europeană. Dar ştiu mai mult de la părinţi şi ne spun: ce este, cu ce se ocupă. Sincer, după aderare, familia mea e la fel, nu am simţit nicio schimbare".
„Putem realiza ceva şi în şcoli din alte ţări, putem să ne facem afirmaţi, chiar să avem un job stabil în altă parte unde putem realiza ceva", spune Costin Roman, tot în clasa a IX-a. „Anul ăsta, 2011, e anul voluntaria