Licitaţiile pe Coridorul IV de transport pan-european se supun normelor europene, iar contractele nu mai pot fi umflate cu sume exorbitante.
Specializaţi în licitaţii pe care le câştigau la preţuri de dumping pentru ca ulterior, pe baza unor acte adiţionale acordate cu mărinimie de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), să aducă lucrările la adevărata lor valoare, regii asfaltului din România nu s-au prezentat la licitaţii pentru patru tronsoane de autostradă de pe Coridorul IV de transport pan-european.
Puţinii care au depus totuşi oferte pentru cele două tronsoane dintre Nădlac şi Arad şi pentru alte două porţiuni între Timişoara şi Lugoj au avut valori peste cele ale constructorilor străini. Dezinteresul regilor asfaltului faţă de aceste licitaţii şi faptul că puţinele oferte depuse de aceştia sunt piperate în comparaţie cu concurenţa se explică prin faptul că poturile nu vor putea fi umflate cu mai mult de 10% din valoarea contractului iniţial.
Eventualele majorări vor fi acordate doar în cazuri neprevăzute şi recunoscute de Federaţia Internaţională a Inginerilor Consultanţi (FIDIC), cum licitaţiile urmează regulile acestei organizaţii, şi nu pe cele naţionale. Principala lege naţională în domeniu, OUG 34/2006, permite majorări ale contractelor de până la 50%, pe motive mai mult sau mai puţin obscure. Mai multe contracte importante, precum autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti, DN 72 Târgovişte-Găeşti sau Centura Bucureşti, au fost câştigate de către regii asfaltului ca urmare a preţurilor mici cerute de aceştia, după care contractele au fost umflate chiar şi peste 50%, prin semnarea unor acte adiţionale sau a altor înţelegeri suplimentare.
Constructorii mediteraneeni domină
Deşi Compania de Autostrăzi, subodonată ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, nu a prezentat ofertele financiare ale partici