Constructorul român Delta ACM 93, controlat de omul de afaceri Florea Diaconu, va construi în Irak o autostradă al cărei cost pe kilometru este de de circa 2,3 milioane de euro, de trei - patru ori mai puţin decât în cazul autostrăzilor din vestul României, scoase la licitaţie la finalul lui 2010 de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).
Localităţile între care Delta ACM va construi autostrada, Erbil şi Koya, se află într-o regiune deluroasă din nord-estul Irakului, unde altitudinile încep de la circa 400-500 de metri.
În România, o autostradă în zona de deal ar trebui să coste aproape 5 milioane de euro pe kilometru, potrivit standardelor de cost publicate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Cu toate acestea, respectivele repere de cost nu includ şi lucrări adiacente pentru poduri, pasaje sau viaducte, astfel că în realitate un kilometru de autostradă costă mai mult.
Compania Delta ACM, cu o cifră de afaceri de 91 milioane de euro anul trecut, dar cu un maxim de 156 de milioane de euro atins în 2007, va construi un tronson de 20,6 kilometri din autostrada Erbil - Koya, cu o lungime totală de 58,3 kilometri, valoarea contractului câştigat de Delta ACM ridicându-se la 66,7 milioane de dolari (47,8 milioane de euro).
"Lucrarea se va desfăşura în Irak, regiunea Kurdistan, iar contractul a fost semnat în data de 21 februarie", a declarat Diaconu, un om de afaceri apropiat primarului sectorului 3 din Capitală Liviu Negoiţă, PDL.
La licitaţiile recent organizate de CNADNR în luna decembrie 2010, pentru care ofertele au fost deschise săptămâna trecută, costurile variază între 6 şi 9,7 milioane de euro pe kilometru.
Spre exemplu, primul lot al autostrăzii Lugoj - Deva (Lugoj - nod Dumbravă), situat tot într-o zonă de deal, va avea un cost de 9,7 milioane de euro pe kilometru, de patru ori mai mar