Slaba accesare a fondurilor europene în domeniul transporturilor are trei cauze: condiţiile de expropriere, numeroasele contestaţii şi problemele de mediu, spune coordonatorul Autorităţii de Management POS-Transporturi, Şerban Cucu.
În patru ani, au fost primite de la Comisia Europeană doar 48 milioane euro. Aceasta în condiţiile în care România are la dispoziţie 4,6 miliarde euro pentru a le cheltui până în 2013.
„Probleme au fost atât din punct de vedere al exproprierilor, cât şi din punct de vedere al contestaţiilor în timpul licitaţiilor”, a spus Cucu.
El a explicat că legea existentă până la finalul anului trecut celor care participau la licitaţii permitea introducerea unei contestaţii atât la Consiliul Naţionale de Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi în instanţă. „CNSC dădea o decizie, ei se duceau în instanţă, contestau decizia de acolo şi dacă intrau în regimul juridic românesc putea să dureze şi doi ani”, a arătat şeful Autorităţii de Management.
În 2011, de zece ori mai multe fonduri accesate decât în perioada 2007-2010
La finalul anului trecut, Guvernul a adoptat două acte normative prin care a reglementat două domenii: cel al exproprierilor şi cel al achiziţiilor publice.
Astfel, după modificarea legislaţiei, cel care face contestaţie se poate adresa doar CNSC, dacă acesta respinge contestaţia, beneficiarul (compania de drumuri, CFR) poate semna contractul de lucrări, iar contestatarul se poate duce în instanţă. „Nu mai aştepţi decizia instanţei pentru a semna contractul de lucrări. Ai semnat contractul, începi”, a explicat Cucu.
În ceea ce priveşte exproprierile, s-a stabilit că după identificarea terenurilor care sunt necesare realizării proiectului de infrastructură, se stabilesc beneficiarii (adică proprietarii sau potenţialii proprietari, dacă terenurile sunt în litigiu),