(apărut în Dilemateca, anul VI, nr. 58, martie 2011)
Dispărut prematur, în 1999 – la capătul unei lungi suferinţe –, cel care fusese considerat liderul generaţiei ’80, prin măiestria prozei sale scurte, dar şi prin intervenţiile sale teoretice, scriitorul Mircea Nedelciu a intrat, în deceniul care a trecut de la moartea lui, într-un con de umbră. Nemeritat, dar vremurile sînt necruţătoare cu scriitorii, mai ales cu cei dispăruţi. Cu toate acestea, în contextul reciclării de azi în arte şi literatură a comunismului (imagini şi nostalgii, obiecte şi simboluri), proza lui Nedelciu devine de o actualitate aiuritoare. E ca un muzeu în mişcare, o întreagă galerie retro de imagini şi personaje ale anilor ’80 (încă familiare unei părţi dintre noi, cu totul necunoscute altora).
Rezonanţă, precaritate, nostalgie
Cînd citim proza scurtă a lui Mircea Nedelciu, va trebui să ţinem cont în permanenţă de ceea ce istoricul şi teoreticianul Stephen Greenblatt numeşte rezonanţa unui obiect/text. Rezonanţă care reflectă, în cazul lui Nedelciu, un context istoric, politic şi social anume. Or, rezonanţa înseamnă, printre altele, şi precaritate, şi nostalgie – spune acelaşi Greenblatt –, iar lucrul e evident în cazul prozelor lui Nedelciu: subversivitatea lor există în raport cu acel context politic, în afara căruia ea dispare, iar universul social al prozelor sale ţine deja de domeniul nostalgiei, al reconstituirii unei epoci (a comunismului) – aşa cum o fac, de altfel, şi filmele româneşti ale ultimilor ani. Rezonanţa – scrie Greenblatt – înseamnă şi o anume intensitate a vocilor pe care le face să vorbească: concertul acesta de voci e esenţial şi pentru înţelegerea adecvată a prozei nedelciene, axată pe un dialogism inconturnabil.
Mircea Nedelciu debutează – printre primii din generaţia sa – cu un volum de pr