HG 150 din 2011 aplică o nouă lovitură sub centură transportatorilor rutieri
Lacunele legislative şi rapiditatea cu care se abrogă sau se modifică unele prevederi creează din nou haos pe piaţa combustibililor. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a comunicat ieri că "prin modul în care a fost redactată, (...) Hotărârea Guvernului nr.150/2011 care modifică normele de aplicare ale Codului Fiscal aplică o nouă lovitură sub centură transportatorilor rutieri".
Transportatorii au explicat că, prin această hotărâre, prin care li se permite producătorilor de carburanţi să crească preţurile ca urmare a eliminării unor prevederi clare din normele de aplicare a Codului Fiscal şi a lăsării la latitudinea ANAF şi a distribuitorilor modul de calcul al preţului final al carburanţilor, apar cel puţin două probleme. În primul rând, după cum susţin reprezentanţii UNTRR, dispoziţiile sale contravin celor ale art. 20660 alineatul (3) din Codul Fiscal şi nu detaliază modul de aplicare a accizelor pentru carburanţii care conţin biocombustibil, eliminând totodată detalierile prevăzute în normele precedente. "Modifică dispoziţiile Codului Fiscal lăsând să se înţeleagă faptul că acciza pentru biocombustibilii folosiţi, în mod obligatoriu, în carburanţi, are acelaşi nivel cu cea a carburanţilor de bază", se arată în documentul patronatelor din Transporturi, precizând că, prin această modificare, nu se respectă legislaţia în vigoare care prevede că măsurile cu caracter fiscal trebuie să se aplice la şase luni de la adoptare.
O altă problemă este legată de neconcordanţa cu dispoziţiile Directivei 2003/30 şi ale HG 1844/2005, pentru că noul act normativ nu mai reglementează modul de accizare al produselor care conţin biocombustibili, deşi ar fi trebuit doar să actualizeze conţinutul minim de biocombustibil în carburant la 5,75% conform HG 18