Turcii de la Garanti Bank vânează un loc în top zece în următorii doi-trei ani, după ce au adus peste un miliard de euro de la începutul crizei pentru a-şi dezvolta afacerile locale.
Profitul este însă pe primul loc şi nu vom cumpăra cotă de piaţă cu orice preţ, spune Murat Atay, directorul general al Garanti Bank România.
Garanti a încheiat anul trecut cu active de 1,4 miliarde de euro, în creştere cu 70% faţă de 2009, plasându-se astfel pe locul 14 în ierarhia jucătorilor din sistem. Pentru anul acesta banca şi-a bugetat o creştere cu 30% pe creditele acordate, urmând să treacă astfel de pragul de un miliard de euro, după ce în 2010 a făcut un salt de 45%.
"În cel mult doi-trei ani vrem să fim în top zece. Prioritatea principală este însă profitul, pentru că nu are rost să iei cotă de piaţă dacă nu îţi asigură un câştig", a spus Atay la o întâlnire cu jurnaliştii. Competitorii consideră însă că Garanti "cumpără" cotă de piaţă cu credite foarte ieftine, în condiţiile în care a crescut cu două cifre într-un an în care majoritatea jucătorilor au înregistrat contracţii ale portofoliilor sau cel mult creşteri marginale. La nivelul pieţei, creditul privat a urcat cu 4,7% în termeni nominali în 2010, potrivit datelor BNR. Şi pentru anul acesta şefii băncilor mari anticipează tot o creştere de o singură cifră pe creditare. Atay a arătat că în ultimii doi ani Garanti, cel mai mare grup financiar din Turcia, a adus peste un miliard de euro pentru dezvoltarea operaţiunilor locale, banii mergând atât în majorări de capital, cât şi în susţinerea activităţii de creditare.
Grupul Garanti este activ pe piaţa locală printr-o sucursală de la sfârşitul anilor '90, însă mult timp a rămas cu o prezenţă discretă, concentrată în zona clienţilor corporate. Din 2007 turcii au lansat o ofensivă pe retail, colaborând la acel moment cu american