Lipsa de comunicare şi relaţionare a angajaţilor, calitatea absolvenţilor sistemului de învăţământ din România şi a calităţii forţei de muncă sunt principalele nemulţumiri regăsite în rândul angajatorilor.
Aşa rezultă dintr-un studiu efectuat la peste 500 de anagajatori din diferite domenii din judeţele Mureş, Harghita, Suceava şi Bihor, în cadrul proiectului „Profesionişti în Sistemul de Formare Profesională din România”. Totodată, patronii nu sunt mulţumiţi de oferta de formare disponibilă pe piaţa românească, dar nici de calitatea formatorilor. În cadrul proiectului derulat în a adoua jumătate a anului 2010 s-a realizat o analiză şi un studiu al nevoilor de formare în cele patru judeţe, în ideea de a identifica nevoile de formare şi elaborarea unor programe de formare profesională, care să vină în întâmpinarea priorităţilor regionale de formare.
Nevoia de comunicare persistă în toate domeniile
Nevoile de formare sunt cam aceleaşi în toate domeniile şi în toate judeţele: nevoia de comunicare. Dintre meseriile unde s-a identificat o nevoie mai mare de formare sunt secretariat, consilier financiar, ospătar, bucătar, electrician, montaj construcţii, zidar, dar şi din domeniile studiului de piaţă, tehnicilor de vânzare, formatorilor managementului calităţii, domeniului informaticii privind terminologia IT, operare office şi utilizare internet. „Cele mai multe probleme sunt probleme de comunicare, indiferent de domeniu. Aici este vorba despre o discrepanţă care există între dinamica economică şi nevoile de formare profesională”, a declarat Radu Bălănean, managerul proiectului.
Acesta a subliniat că organizaţiile selectate în eşantion nu consideră că oferta de formare existentă pe piaţă le acoperă suficient de bine nevoile de formare.
Cursuri pentru formatori în domeniile prioritare
Proiectul vizează formarea de 30 de formatori pent