Compania spaniolă Dytras SA este o societate care şi-a adjudecat lucrări de sute de milioane de Euro la Paşcani, Slobozia, Târgu Mureş, Botoşani şi Suceava. în fapt, Dytras nu face nimic cu forţe proprii pe toate şantierele companiei din România, spaniolii au angajat câţiva specialişti români ca şefi de şantier şi în rest au subcontractat lucrările companiilor romUntitled stireâneşti. De execuţie se ocupă constructorii români. Din păcate, mai toate proiectele Dytras au probleme. Există litigii, întârzieri la plată către constructorii români şi la finalizarea lucrărilor.
Un exemplu este şantierul de la Paşcani. Compania spaniolă şi-a adjudecat o lucrare care se numeşte: “Reabilitarea sistemului de alimentare cu apă şi a celui de ape uzate”. Beneficiarul este Primăria din oraş. Proiectul este finanţat pe măsura ISPA 2000, iar valoarea totală a proiectului este de 24 de milioane de Euro, din care cinci milioane reprezintă cofinanţarea Consiliului Local Paşcani. Proiectul a demarat pe data de 17.04.2002 şi trebuie finalizat pe 30 iunie 2011. Lucrarea este una complexă şi este împărţită în două. Efectiv de construcţie se ocupă companiile româneşti.
Regula o face Dytras
Din poziţia de lider, Dytras a stabilit încă de la început regulile. Contractele impuse de spanioli constructorilor români nu conţin penalităţi pentru întârzieri iar termenele de plată au fost impuse la 90 de zile. Aceste două repere din contractele încheiate sunt intangibile pentru Dytras SA. Cine le acceptă, ia lucrarea, cine nu, caută alta. Pentru că oferta este restrânsă companiile româneşti au acceptat aceste condiţii mizând pe parolismul spaniolilor.
Umiliţi pe banii lor
Astfel subcontractorii români acceptă de fapt să crediteze Dytras pe toată durata lucrării şi încă trei luni după. La obiectivul de la Paşcani au lucrat, sau mai lucrează mai multe companii româneşti cum