Din păcate, mă refer acum chiar la cei mai tineri dintre noi. Ura pentru țigani și manele (țiganii de la noi, nu țiganii din alte părți, ăia sunt mai comestibili, se pare) le întunecă mințile puștilor de 20 de ani, chiar celor mai deschiși la minte.
Despre ce vorbesc: ieri seară, la concertul Gogol Bordello, am fost martoră la niște manifestări surprinzătoare ale intoleranței. Cu atât mai grav cu cât Gogol Bordello e o trupă formată din artiști de vreo șapte naționalități (inclusiv un israelian și un etiopian), care își inspiră muzica din cântecele popoarelor, inclusiv cu influențe orientale și țigănești, pe lângă balcanice și rusești sau sud-americane, ba care militează chiar împotriva segregării și pentru imigrație liberă, pentru multiculturalism. Mai mult: SOLISTUL E ȚIGAN!
Ce s-a întâmplat: chiar înainte să înceapă să cânte Gogol Bordello, organizatorii au avut proasta inspirație de a pune la difuzoare o manea: Made in Romania (made citit cum se scrie, firește). Valul de huiduieli, fluierături, înjurături, degete mijlocii vânturate prin aer l-au lăsat nedumerit pe sunetistul Gogol Bordello, care s-a retras în culise, poate de teama unei reacții fizice din sală. Înțeleg, nu ne plac manelele, dar de ce trebuie să devenim violenți? Nu putem fi toleranți? Mă tem că spectatorii nu au înțeles nimic din mesajul Gogol. Mai ales că acum manelele se studiază acum și la conservator…Ce-i drept, e amuzant să vezi un tânăr cu geacă de motor și creastă supus supliciului de a asculta manele.
Oricum, ce s-a întâmplat aseară este simptomatic: câte persoane educate, tolerante și culte nu cunoașteți care, atunci când vine vorba de țigani, sunt gata să pună mâna pe pistol? Sau să înființeze lagăre de concentrare? În rest, ne place foarte mult multiculturalismul, dar la alții.
Dacă vreți să știți și cum a fost concertul, puteți citi aici. Deși….ăla n-a fost