Exporturile României sunt cu aproximativ 50% mai mari decât în urmă cu un an, pe fondul reorientării către pieţele non-europene. În ianuarie, România a exportat bunuri în valoare de 3,4 miliarde de euro, cu aproximativ 1,1 miliarde de euro mai mult decât în urmă cu un an, arată datele statistice oficiale.
În tot anul 2010, exporturile s-au cifrat la 37,2 miliarde de euro, cel mai ridicat nivel din întreaga istorie post-decembristă a României, după cum a declarat recent Andreea Paul (Vass), consilier de stat în aparatul propriu de lucru al premierului.
"Creşterea este rezultatul unei orientări masive a exporturilor către zona non-UE, unde avansul anual este de peste 70%. Sunt pieţe pe care le-am pierdut în perioada de criză şi pe care acum le recuperăm", a declarat pentru gândul Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).
El spune că avansul din ianuarie nu este "doar o întâmplare", pentru că exporturile au continuat să crească şi în februarie, dar şi în prima decadă a lunii martie.
În structura exporturilor, per total, maşinile şi echipamentele de transport deţin ponderea cea mai mare (41,8%), urmate de alte produse manufacturate (32,4%). Pe pieţele non-UE, România nu exportă însă numai asemenea bunuri. Orientul şi Asia sunt pieţe de desfacere pentru cheresteaua românească, materie primă care asigura 80% din exporturile ţării noastre către Japonia. Pe lista produselor vândute în ţările non-UE se mai află şi diverse echipamente industriale, dar şi telefoane mobile, însă nu şi produse agroalimentare, adaugă Ionescu.
Exporturile sunt făcute majoritar de firme străine, doar trei din primii 100 de exportatori fiind companii cu capital autohton. La finele anului trecut, primele locuri erau ocupate de Automobile Dacia, Nokia şi Rompetrol Rafinare, toate cu capital străi