Mulţi dintre copiii crescuţi doar de bunici au rezultate mai slabe la şcoală şi sunt predispuşi la depresie. Trei şcoli, din zone părăsite de adulţii plecaţi la muncă în străinătate, îşi ajută elevii să reziste departe de părinţi, printr-un proiect al Fundaţiei Soros.
„Sunt de acord cu plecarea părinţilor mei în Spania pentru a avea un viitor mai bun, mi-e foarte dor de ei şi chiar dacă vorbim la telefon sau pe internet tot le simt lipsa. Situaţia mea m-a învăţat că trebuie să-mi preţuiesc mai mult familia, că părinţii mei muncesc din greu pentru viitorul meu şi al surorii mele. Cred că toţi copiii cu părinţi plecaţi ar renunţa la România pentru a fi împreună cu familia lor." Este mărturia unui băiat de 11 într-un eseu despre migraţie. Într-un alt eseu, un băiat de 12 ani, invită adulţii la un exerciţiu de imaginaţie: „Să vă imaginaţi că aţi fi din nou copii şi părinţii voştri ar fi plecaţi, cum vă veţi simţi cu acel gol din inimă? Ştim cu toţii ce plăcut este când suntem singuri acasă şi părinţii sunt plecaţi. Însă este foarte greu în momentul în care copiii ajung să fie crescuţi de bunici. Cei mai mulţi sunt schimbaţi în rău de anturaje, ajung să bea, să se drogheze, să fure sau să devină adulţi mult prea repede".
Trei şcoli din sate, mai implicate
Potrivit cercetării Soros din 2007, „Copiii rămaşi acasă", în România trăiau aproximativ 350.000 de copii cu unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate. Studiul a arătat că plecarea a cel puţin unuia dintre părinţi în străinătate este asociată cu rezultate şcolare ale copiilor rămaşi acasă ceva mai slabe decât ale copiilor fără părinţi emigranţi. Astfel, Fundaţia Soros a ales şcoli din trei zone diferite ale ţării - comuna Glimboca (judeţ Caraş-Severin), comuna Prejmer (judeţ Braşov) şi comuna Marginea (judeţ Suceava) - care se confruntă cu probleme generate de migraţia în număr mare a locui