Valeria Seciu, Ion Caramitru, în Macbeth
Macbeth
În 13 şi 18 martie, pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional din Bucureşti, nu rataţi recenta premieră cu "Macbeth" de William Shakespeare, în regia lui Radu Penciulescu. Rareori montată şi socotită chiar, în mitologia înţesată de superstiţii a teatrului, o piesă purtătoare de ghinion, "Macbeth" este tratată ca un material literar viu, acut contemporan şi purtător de semnificaţii oricând actuale. Desfăcând cu precizie de laser firele conflictului, Radu Penciulescu - prestigios regizor şi pedagog, autor, la începutul anilor '70, al unui spectacol antologic cu "Regele Lear", spectacol care a dezlănţuit un adevărat război de opinii în presa românească - descrie o lume sfâşiată de intrigi şi comploturi, o lume dură şi crudă, o lume foarte asemănătoare celei de azi. Creat cu mijloacele unui minimalism asumat, care nu refuză poezia tragică a încleştării mereu inegale dintre Om şi Istorie, spectacolul este, în acelaşi timp, un omagiu adus Teatrului, cu enigmele şi secretele sale, dar mai ales Actorului, prezenţa esenţială a acestei arte ce fascinează de mii de ani.
Ion Caramitru, în rolul titular, şi Valeria Seciu, în Lady Macbeth, revin pe scena Naţionalului bucureştean, la câteva decenii de la debutul lor aici, într-un duet-duel de extraordinară forţă interpretativă.
Alături de ei, însufleţesc personajele shakespeariene actorii Ana Ciontea, Matei Alexandru, Mircea Rusu, Mihai Calotă, Dorin Andone, Ovidiu Cuncea, Eduard Adam, Alexandru Bindea, Victoria Dicu, Amalia Ciolan.
Scenografia spectacolului este semnată de Florilena Popescu-Fărcăşanu, iar ambianţa sonoră i se datorează lui Iosif Herţea.
Capodoperele marelui Will şi "Macbeth" fac parte din piscurile Everestului shakespearian, exprimă adevăruri esenţiale care n-au nevoie de recuzita tradiţională pentru a fi transmise şi înţelese. Despuiere