Ţi se face frică atunci când e să intri în secţia de ţesut ciorapi - din spatele uşii se aude ca şi cum înăuntru ar decola avioanele. Secţia e o hală cu 120 de maşini automate de fabricat dresuri. Să nu-ţi vină să crezi ochilor că minunăţia de ciorap Diamond, fin de 10 den se naşte în maşinile astea urlătoare, înţesate cu motoraşe, ace, cabluri, butoane şi furtunuri. După cinci minute de stat în mijlocul huruielilor încep să te doară urechile.
Din fiecare maşină ies cam 1.800 de "tuburi" pe zi. Dar ce să fie, oare, aceste "tuburi"? Un tub este un dres pentru un singur picior, ne răspunde Shlomo Binder, directorul de vânzări al Adesgo. "Nu ştiaţi că noi fabricăm dresuri pentru femei cu un singur picior? ", zâmbeşte. Glumeşte directorul. Este australian de origine română, a locuit mult şi în Israel. A trecut, pe rând, de la vânzări de îngheţată şi brânză, la cosmetice, calculatoare şi de vreo patru ani vinde numai ciorapi. "Dar într-un fel mă ocupam eu şi înainte cu ciorapii de damă", zice, misterios.
De ce se fabrică dresul cu o gaură
între picioare
Dar să ne întoarcem la fabricarea ciorapului. Maşina urlătoare e înţesată cu nenumărate ace care se mişcă atât de repede, că nici nu le vezi cu ochiul liber. Deasupra fiecărei maşini stau cocoţate papiote uriaşe cu aţă albă. Firele coboară din papiotă până în mijlocul maşinii, unde ajung la ace. Până aici a fost simplu.
De aici încolo, însă, ceea ce se întâmplă înăuntrul maşinii numai un inginer ar putea înţelege pe deplin. Sigur e că viitorul ciorap (sau tub) acolo se ţese, în burta maşinii. Nu-l vezi cum se formează, cum se împletesc firele între ele, ci numai la final îl poţi vedea, când maşina îl aruncă singură într-un sac. Tubul iese alb ca hârtia, nevopsit. În nici un minut, maşina îl expulzează pe următorul. Astăzi se fabrică ciorapi de vară, de 10 - 15 den. Acesta es