Peste 1,6 milioane de lei este valoarea amenzilor pe care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) le-a dat băncilor luna trecută pentru că nu au respectat întocmai prevederile ordonanţei privind creditele de consum.
În total, instituţia a verificat 344 puncte de lucru ale băncilor şi a aplicat 101 amenzi şi 103 avertismente. Lista problemelor constatate de ANPC este lungă şi se referă atât la informaţii precontractuale şi contractuale pe care băncile nu le-au comunicat corespunzător clienţilor, cât şi la publicitate.
De exemplu, o instituţie bancară a fost sancţionată pentru că informaţiile dintr-un formular erau redactate cu un font de dimensiune mai mică de 12 puncte.
O altă bancă a fost sancţionată pentru că în materialele publicitare nu prezentase toate datele care să permită consumatorilor să facă o alegere corectă a produsului de creditare
"Informaţiile oferite aveau caracter general, nefiind prezentate rata dobânzii creditelor, formula de calcul şi valoarea marjei, valorile comisioanelor de analiză dosar, de administrare sau ale comisionului unic", explică reprezentanţii instituţiei.
Un formular al unei instituţii de credit, intitulat "Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori", omitea să menţioneze valoarea DAE.
Se preciza doar că "dobânda anuală efectivă reprezintă costul total exprimat ca procentaj anual din valoarea totală a creditului. DAE vă ajută să comparaţi diferite oferte".
La o altă sucursală a unei bănci, dar şi pe site-ul acesteia, nu erau prezentate toate datele care să le permită consumatorilor o alegere corectă a produsului de creditare. "Informaţiile oferite aveau caracter general, nefiind prezentate: rata dobânzii creditelor, formula de calcul şi valoarea marjei, valorile comisioanelor de analiză dosar, de administrare sau ale comisionului uni