Aici se cuvine făcută şi o remarcă: nici PSD, nici UDMR nu par a cunoaşte astfel de polemici: în UDMR, pesemne, reflexul etnic e mai puternic, iar în PSD reflexul etic e nul.
Aşadar, în ce fel justifică realiştii refuzul de a asculta de vocile celorlalţi? Uneori e vorba despre argumente ad hominem: Monica Macovei ar fi fost procuror comunist, ţipă Boureanu, reluând un vechi refren al adversarilor reformelor din justiţie. Adriana Săftoiu e o femeie pedelistă, scrâşneşte Antonescu, aluzie la vechea relaţie dintre Adriana Săftoiu şi Traian Băsescu. Alteori, se neagă pur şi simplu valoarea unor gesturi morale: nu ne priveşte, au spus mai mulţi liberali rugaţi să comenteze evenimentul Voiculescu. Abundă referirile la caracterul politic al gesticulaţiei etice: unii pedelişti au lăsat să se înţeleagă că grupul reformist e ahtiat de putere, iar liberalii nu scapă o ocazie fără să recurgă la celebra teorie a diversiunii: orice situaţie neconvenabilă a partidului se explică prin acţiunea malefică a dictatorului.
Auzim şi argumentări subtile: de pildă, d-l Sebastian Lăzăroiu, consilier al preşedintelui, s-a străduit să explice într-o polemică cu Dan Tăpălagă pe HotNews că prezumţia de nevinovăţie, garantată de Constituţie, trebuie să aibă efecte nu numai la tribunal, dar şi în viaţă socială; de unde rezultă că ar fi complet imoral ca o asociaţie voluntară de la un mare partid politic până la un mic club de pescuit sportiv să suspende prin statut o persoană trimisă în judecată pentru corupţie sau alte delicte grave. Raţionamentul d-lui Lăzăroiu mi se pare în sine sofistic (trimite la vechiul sofism megaric al grămezii), dar există şi o altă problemă: prezumţia de nevinovăţie este limitată de Constituţie, art. 109, paragraful 2 astfel, preşedintele îl poate suspenda din funcţie pe ministrul împotriva căruia s-a început urmărirea penală, ia