Apariţia noilor gadgeturi, precum smartphone-urile sau tabletele electronice, îi determină pe tot mai mulţi consumatori de ştiri să îşi caute informaţiile online, şi nu în ediţiile tipărite. Aşa se face că, pentru prima dată în istorie, numărul celor care află ultimele ştiri de pe internet l-a depăşit, în SUA, pe cel al cititorilor de ziare clasice. Acesta este concluzia celui mai recent studiu referitor la starea media, dat publicităţii săptămâna aceasta în Statele Unite ale Americii. Potrivit Reuters, 46% din americanii intervievaţi au declarat că au citit, anul trecut, ştiri online de cel puţin trei ori pe săptămână, în timp ce doar 40% dintre respondenţi au spus că s-au informat din ediţiile tipărite ale ziarelor. Cu un an în urmă, doar 17% intre americani preferau să afle ştiri de pe o platformă online, în defavoarea ziarului tipărit.
"Procesul de migraţie a cititorilor către internet se accelerează. Răspândirea tabletelor electronice şi a smartphone-urilor nu face decât să grăbească lucrurile", susţine Tom Rosenstiel, directorul Proiectului pentru Excelenţă în Jurnalism, care a realizat studiul.
Cum va face presa din România tranziţia spre online
Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, vorbeşte, pentru gândul, despre felul în care ar putea face presa din România tranziţia către online. Una dintre condiţiile esenţiale este aceea de a nu "canibaliza printul", susţine ea.
Ioana Avădani este de părere că media online autohtone nu exploatează toate mijloacele de interacţiune de care dispun.
• Presa din România nu face uz de tot ce poate oferi online-ul, şi anume multimedia, crede directorul executiv al CJI.
• Site-urile de ştiri au incă o formă rudimentară, timpurie de interacţiune cu publicul. Nu este promovat jurnalismul cetăţenesc (citizen journalism), care