Imediat după cumpărare, un autovehicul începe un proces de depreciere. Nu toate maşinile rulate de pe piaţa românească se devalorizează însă la fel de rapid.
O maşina nouă pierde din valoare chiar şi 20% în numai 12 luni de la data achiziţiei, spun specialiştii din piaţa auto. În acelaşi timp, "una second-hand pierde 10-15%. Ulterior, deprecierea anuală ar trebui să se situeze pentru următorii trei-cinci ani în zona 6-10% pe an pentru un vehicul second-hand", a declarat pentru gândul Bogdan Vulcan, program manager al portalului auto.ro.
Puterea de cumpărare tot mai scăzută a românilor şi creşterea costurilor de înscriere în circulaţie a unei maşini vechi a generat un recul de proporţii pe piaţa auto second-hand. Astfel, în februarie înmatriculările de autoturisme rulate au coborât sub pragul de 10.000 de unităţi, de circa patru ori mai puţin decât în decembrie 2010.
Preţul unei Skoda, imun la criză
În acest context, un amator de maşină second-hand trebuie să fie şi mai atent la deprecierea în timp a autoturismului pe care vrea să îl cumpere. "Se recomandă achiziţionarea unui exemplar cu relevanţă pe piaţa auto locală, dintre mărcile cele mai tranzacţionate şi mai populare, fabricat cu nu mai mult de cinci ani în urmă", spun specialiştii de pe piaţa auto. Iar statisticile arată că proprietarii de Skoda sunt cei care cer şi primesc preţuri similare celor din iunie 2009. În medie, modelele constructorului ceh sunt evaluate pe piaţa second la circa 7.796 de euro, cu numai 5% mai puţin raportat la perioada menţionată. Similar, maşinile Fiat s-au devalorizat cu aproximativ şase procente pe timp de criză, până la nivelul mediu actual de 4.115 euro (vezi tabelul).
Deprecieri moderate consemnează statisticile şi în dreptul maşinilor unor producători precum Volkswagen, Kia, Ford sau Renault. "Aceste mărci au investit de-a l