Două treimi din persoanele care locuiesc în gospodării unde nu există o linie de acces instalată afirmă că nu au nevoie de un telefon fix în gospodărie, conform datelor dintr-o cercetare realizată de compania Gallup în perioada martie-aprilie 2010 pentru Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Beneficiind de o poziţie de monopol până în 2003, Romtelecom este lider pe piaţa serviciilor de telefonie fixă din România. 66% din gospodăriile în care se utilizează servicii de telefonie fixă prin linie de acces folosesc un abonament de la Romtelecom.
Principalul competitor al Romtelecom este RCS&RDS, care în cei 7 ani de la liberalizarea pieţei a ajuns la 33% în timp ce UPC a ajuns la 4% (există respondenţi care utilizează servicii de telefonie fixă de la mai mulţi furnizori).
95% din abonaţii RCS&RDS, 89% din abonaţii UPC şi 37% din abonaţii Romtelecom au menţionat că serviciile de telefonie fixă de care beneficiază de la aceşti furnizori sunt parte a unui pachet de servicii.
44% din respondenţi afirmă că în zona în care locuiesc există un singur furnizor de servicii de telefonie fixă, în timp ce 56% afirmă că au alternativă, respectiv că există doi sau mai mulţi furnizori. Există o mare diferenţă între locuitorii din mediul urban şi cei din mediul rural în ceea ce priveşte posibilităţile pe care aceştia le au de a-şi alege furnizorul.
Astfel, în mediul urban 69% din respondenţi cunosc faptul că există cel puţin doi furnizori care oferă servicii de telefonie fixă în zona în care locuiesc, în timp ce doar 25% din locuitorii din mediul rural afirmă acelaşi lucru.
În ceea ce priveşte gradul de cunoaştere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie fixă, acesta este foarte scăzut. De exemplu, doar 21% din respondenţi afirmă că ştiu care este costul unui apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie fixă şi 19% c