Fenomenul Cheller, din nou pe firmamentul pieţei de artă. Artistul cvasinecunoscut, ale cărui lucrări erau achiziţionate, la începutul anilor '90, la preţuri de câteva sute de euro, a ajuns, începând cu 2004, să treacă mult peste 20.000 euro, cota sa crescând de aproape douăzeci de ori. Peisaje citadine, peisaje de iarnă, ulcele cu flori, naturi moarte semnate de Jean Cheller (1911-1952) au dominat, în ultimii şase, şapte ani, topul tranzacţiilor la secţiunea "artă clasică". Sesiunea de licitaţii de mâine, 17 martie, readuce numele lui Cheller în topul ofertelor. Un frumos peisaj citadin, reprezentând o stradă în Bucureştiul de altădată, este evaluat la preţul de 50.000 -60.000 lei. Ce a contribuit la ieşirea din anonimat a pictorului Jean Cheller? Monografia editată de Tudor Octavian, dedicată acestui artist care a trăit doar 41 de ani, a reuşit să focalizeze atenţia negustorilor şi colecţionarilor de artă asupra operei acestuia. Se ajunsese, la un moment dat, să fie atât de căutate lucrările lui Cheller, încât cererea depăşea cu mult oferta la bursa de artă. Cert este că pictorul, care l-a avut profesor pe Gheorghe Petraşcu, a reuşit să-şi găsească un drum propriu în arta românească, lăsând astfel o operă pe cât de consistentă, ca număr de lucrări, pe atât de originală. Jean Cheller a fost un artist nealiniat, scria Tudor Octavian, accentuând faptul că, în perioada interbelică, el a reuşit să se dedice artei cu atâta pasiune, urmându-şi calea, dar ieşind, într-un fel, din atenţia contemporanilor. Iar ultimii ani au confirmat, neoficial, şi autenticitatea sa, în pofida faptului că erau voci care întreţineau intrigi şi scandaluri prin care pictorul era considerat un simplu plagiator.
Admiratorii artei sale au ajuns la concluzia că artistul, plecat mult prea devreme din lumea artei, face parte din categoria creatorilor care trebuie descoperiţi prin ceea ce