Shipping-ul mon-dial se află în faţa unei schimbări epocale, a cărei forţă motrice este Convenţia Maritimă Consolidată - MLC 2006, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber", Adrian Mihăl-cioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor şi inspector ITF România. Convenţia - care va intra în vigoare începând din 2012 - are ca obiectiv central îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi viaţă la bordul navelor, creşterea nivelului de protecţie a marinarilor. Organizaţia Internaţională a Muncii (ILO), iniţiatoarea convenţiei, a instruit peste 3.000 de inspectori şi formatori pentru aplicarea ei. Din ţara noastră, singurul absolvent al acestor cursuri (organizate la Centrul Internaţional de Instruire al ILO, din cadrul Academiei Maritime Torino) este Adrian Mihălcioiu. Liderul sindical prezintă, pentru cititorii ziarului nostru, câteva dintre prevederile convenţiei. Pe viitor, fiecare navă va avea un certificat şi un document DMLC, care vor atesta că prevederile convenţiei sunt îndeplinite. Statele vor trebui să aibă un sistem de recunoaştere a contractelor colective de muncă. În cazul ţării noastre, autorităţile vor fi obligate să recunoască contractele negociate de SLN. La rândul lor, agenţiile de crewing vor trebui să respecte convenţia şi să încheie contractele individuale de muncă în conformitate cu cel colectiv, recunoscut de stat.
Fiecare navă în parte va avea propriul contract colectiv de muncă semnat cu un reprezentant al echipajului, recunoscut de ITF (SLN). Convenţia reglementează protecţia socială la bordul navelor, tipurile de asigurări şi de compensaţii cuvenite navigatorilor. Printre altele, armatorii vor trebui să încheie contracte de asigurare pentru cazurile de neplată a salariilor şi pentru abandon. Se asigură, astfel, respectarea dreptului de repatriere.
Actul normativ reglementează timpul de muncă şi de repaus, precum şi durata maximă a