Marii retaileri din România, care au format în ultimii zece ani o piaţă de7-8 miliarde de euro anual, mai au la dispoziţie o jumătate de miliard de euro în acest an pentru investiţii, deşi a apus vremea în care cumpărătorii puneau de-a valma în coşuri produsele.
Comerţul modern câştigă tot mai mult teren în România, iar cele câteva zeci de companii care se bat pe banii cumpărătorilor români au deopotrivă motive de îngrijorare, dar şi de speranţă, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro)
În 2010, cheltuielile gospodăriilor pentru bunuri de larg consum au scăzut cu 5% faţă de anul anterior, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK. Încercând să se adapteze greutăţilor financiare, "consumatorii au redus din volumul coşului de cumpărături. În 2010 ei au făcut cumpărături mai rar şi au renunţat la produsele de răsfăţ", spune Raluca Răschip, consumer goods director GfK România. Acum chibzuiala este cuvântul cheie pentru cele mai multe din gospodării, iar bilanţul reţelelor comerciale ilustrează clar acest lucru.
Chiar şi aşa, sunt companii care au hotărât că prezentul este prielnic extinderii. Motiv pentru care 2011 promite zeci de noi magazine; bugetele de investiţii sunt de sute de milioane de euro. Cora, Carrefour, Kaufland, dar şi lanţurile controlate de Dinu Patriciu (Mic.ro şi Minimax Discount, care va fi rebranduit Mac.ro) scot la iveală cele mai mari bugete pentru anul în curs. Dar şi alte reţele dau semne că se vor înscrie în cursa extinderii. Reţelele de discount Plus, Penny şi Profi, care au fost campioanele extinderii în ultimii doi ani, numărau la finalul anului trecut peste 400 de spaţii.
"În ultimii doi ani am investit în jur de 50 de milioane de euro în terenuri", spune Philip Lejeune, director general al Cora România. Deşi nu a dorit să dezvăluie bugetul dedicat inv