Deşi nu se consideră artist, lucrările colonelului în rezervă Ion Petran pot fi găsite în biserici şi mănăstiri din România, dar şi în colecţiile unor vedete precum Irina Loghin sau Fuego.
Lucrează cu lemnul de când se ştie, iar pirogravura a fost pentru el atât o formă de relaxare, cât şi un mod de a-şi dovedi credinţa scrijelind în bucăţi de brad, fag sau viţă de vie. Născut şi crescut într-o familie de ţărani din comuna sălăjeană Gârbou, colonelul (r) Ion Petran a învăţat să lucreze în lemn de la bunic şi de la tatăl său, care făceau care, uşi sau ferestre.
Pirogravură şi traforaj
Liceul, armata şi şcolile militare l-au îndepărtat de artă, dar spune că din 1977, când a devenit ofiţer la unitatea din Zalău, a reînceput să lucreze în lemn. „Am devenit colaborator al Casei Armatei încă din primele zile de armată. Pe lângă pirogravură şi traforaj, am făcut parte şi din cor şi din brigăzile artistice care se înfiinţau în acea vreme”, îşi aminteşte colonelul în rezervă.
Deşi s-a format într-un regim cazon şi a trăit mulţi ani sub rigorile militare, Ion Petran susţine că şi în acest mediu există persoane atrase de artă. Ba mai mult, în opinia sa, găsirea unui hobby e absolut necesară pentru a te putea deconecta din rutina zilnică. „Şi atunci, dar şi acum, când intru în atelier mă rup de lume. Tocmai de aceea îmi place să lucrez singur, în linişte şi fără să fiu deranjat de cineva“, explică artistul de la Casa Armatei.
Lucrări în colecţiile Irinei Loghin
Cu creionul de pirogravură Ion Petran a realizat, de-a lungul anilor, zeci de lucrări pe care le păstrează cu grijă, dar şi altele care au ajuns în colecţiile unor artişti celebri, precum Irina Loghin şi Fuego, sau în colecţii personale din Franţa şi Spania. „Cel mai mândru sunt de icoanele care au ajuns la mănăstirea Strâmba şi de candelabrele de la biseric