Le zice merchandiseri şi aranjează marfa în hipermarket după criterii care să-ţi facă chef s-o cumperi. Te-ai ciocnit de multe ori cu ei printre rafturi, poate chiar le-ai rupt picioarele cu căruţul, dar n-ai ştiut niciodată ce caută acolo. Să o urmărim pe merchandiserul Gabriela Dodan într-o zi obişnuită, la serviciu
Ai un sentiment ciudat când păşeşti într-un hipermarket pustiu. E ca şi cum acolo s-ar întâmpla ceva. La şapte dimineaţa, când bucureşteanca Gabriela Dodan ajunge la serviciu, magazinul nici nu s-a deschis. E aşa de linişte că aude până şi camera de filmat mobilă, aia care circulă printr-un fel de tub fixat sub tavan, de n-o vede, n-o bănuieşte nimeni. La ora asta se plimbă pe raioane, ca la ei acasă, numai angajaţii - merchandiseri, lipitori de etichete, cititori de preţuri, lăcătuşi, electricieni, manipulatori, paznici, femei de serviciu, şefi de raioane şi de departamente. Rafturile sunt cam goale, produsele sunt prăfuite. Marfa, o parte din ea, a rămas aruncată aiurea prin colţuri de aseară. Nu zici că e acelaşi magazin de-l ştii de la cumpărături, ordonat la linie.
Cum păcăleşti cumpărătorul că raftul e mereu plin: tragi marfa mai în faţă
Dimineaţa, Gabi Dodan trage glonţ la raioanele ei: cel de cosmetice şi cel cu mâncare pentru copii. Ca merchandiser, ea are în grijă produsele a două branduri. Până la opt, când se va deschide magazinul, se opinteşte să care marfa din depozit, pe liză, şi să o aducă la raft. Apoi, până la nouă, zece aliniază fiecare produs la centimetru, unul lângă altul, după o planogramă impusă de firmă. Nivea, de pildă, vrea ca şampoane, creme, geluri, tot, să stea drepte ca nişte soldăţei, lipite între ele, cu faţa spre cumpărător. Şi-a făcut planul de marketing şi a decis că aşezate aşa, ţie, client, ţi se va face chef să-i cumperi produsele.
"Apoi până la trei după amiaza asta fac: urmăresc fi