În sfârşit, Guvernul României a lansat programul naţional “Transportor blindat pentru trupe 8X8” pentru dotarea Armatei României. Până acum soluţiile au fost căutate în afara României, iar companiile de stat care au mai rămas din industria de apărare au fost în mod sistematic ocolite. Încă din 2006 achiziţia de transportoare a fost unul dintre programele majore de înzestrare ale MApN, iar aceasta era estimată la aproape un miliard de euro. Însă, Automecanica Moreni, firma de stat care produce blindate, nu a fost preferată.
În acel an, MApN a organizat o licitaţie şi compania elveţiană Mowag a câştigat un prim contract, invocându-se rapiditatea livrării din cauza situaţiei din Afganistan, unde militarii români se confruntau cu dispozitivele explozive ale talibanilor. După ce achiziţionezi câteva bucăţi dintr-un anumit fel de blindat, apare firească, apoi, şi dotarea cu alte sute. O asemenea strategie este văzută normală şi este explicată de cine trebuie exemplar, din raţiuni logistice. Blindatele elveţiene “Piranha” au luat faţa transportoarelor româneşti de la Moreni - “SAUR”, pentru acestea din urmă piatra de moară fiind omologarea. Aceasta implică o serie de teste, care, evident, presupun anumite cheltuieli, iar firmele româneşti de stat se împotmolesc din cauza lipsei de fonduri alocate. Curios este faptul că MApN n-a mai făcut mare caz de omologare când s-a dotat cu “Piranha”.
Este bine că ministrul actual al apărării, Gabriel Oprea chiar se ţine de promisiunea spusă la investitură, aceea de a da industriei de apărare un balon de oxigen, însă nu-i de-ajuns. Faptul că “SAUR” bate de-atâţia ani pasul pe loc arată a fi, de fapt, o premeditare a unora dintre cei care au gestionat în ultimii ani achiziţiile Apărării. Poate, în înţelegere cu anumiţi factori guvernamentali care au dirijat industria de profil. Din 2006 şi până în prezent s-au scurs cinci a