Maistru Militar (r), brăileanul Marian Chiţoiu a avut ocazia să facă parte din echipajul submarinului Delfinul. Noul submarin Delfinul, deşi tras pe linie moartă, este încă obiectul cu cea mai mare valoare de inventar a oştirii, costând la data achizţionării nu mai puţin de 61,5 milioane de dolari.
Noul submarin Delfinul, deşi tras pe linie moartă, este încă obiectul cu cea mai mare valoare de inventar a oştirii, costând la data achizţionării nu mai puţin de 61,5 milioane de dolari.
Mai citiţi:
HISTORIA: 10 lucuri de ştiut despre submarinele româneşti
Submarinul – arma nazistă subestimată de englezi
După cel de-Al Doilea Război Mondial, Submarinul „Delfinul", construit în 1936, la Fiume (astăzi Rijeka) a fost luat drept pradă de război de către ruşi.
Retrocedat în 1957, sub formă de epavă, a fost reparat şi folosit ca navă de cercetări până în anii '70 când a fost casat.
„După ce am fost selectat pentru echipajul submarinului am fost trimis în Uniunea Sovietică, la Poti, unde am urmat un curs intensiv pentru lupta subacvatică. Am luat atunci contact cu torpilele de ultimă generaţie sovietice, între care şi torpilele cu oxigen, capabile să atingă 120 de noduri, dar al căror siaj poate deconspira poziţia navei", ne-a povestit Marian Chiţoiu, fostul maistru torpilor.
A participat la punerea submarinului în funcţiune de la Groki, unde echipajul s-a urcat pe nava nou-nouţă. Aşa că din perioada probelor are câteva poveşti pe care nimeni nu le-a spus.
„La Gorki erau echipaje din Polonia şi din India, care ridicau navele. Submarinul nostru, din clasa Kilo, era ultimul din serie, şi avea câteva perfecţionări care nu se regăseau la cele 10 bucăţi indiene sau la cel polonez", ne-a explicat Marian Chiţoiu.
„Hai noroc, haraşo!"
Primele probleme ale submarinului Delf