Refinanţarea clienţilor cu credite în derulare este anul acesta "tortul" pe care se bat toate băncile cu ambiţii de creştere pe retail, iar în luptă au fost aruncate reclame prezentând economiile care se pot obţine la rata lunară, chiar şi de 70%. O asemenea scădere poate fi însă obţinută doar când termenul de rambursare creşte semnificativ, ceea ce înseamnă însă că, la finalul contractului, clientul ajunge să plătească băncii dobânzi mai mari decât dacă ar fi suportat ratele iniţiale.
Spre exemplu, Raiffeisen, a treia bancă după active, prezintă un exemplu de calcul prin care rata lunară la un credit de 10.000 de euro coboară de la 240 la 72 de euro. Calculul se bazează pe diferenţa de dobândă - 7,15% în oferta curentă a Raiffeisen faţă de 20%, cât ataşează ipotetic la creditul vechi, dar şi perioada de rambursare este de 25 de ani în cazul creditului nou, faţă de 6 ani la creditul iniţial.
"Clienţii aleg refinanţarea unui credit pe termen mediu în unul pe termen lung fie pentru micşorarea valorii ratelor lunare, fie pentru a putea contracta sume suplimentare, fie o combinaţie - vor să le scadă mult rata la creditul în derulare nu pentru că au probleme cu rambursarea, ci au nevoie de un alt credit", spune Mitică Tararache, director credite persoane fizice la Raiffeisen Bank.
Presiunea asupra clientului scade însă doar pe termen scurt, pentru că la finalul contractului cu Raiffeisen clientul plăteşte în total 21.600 de euro, faţă de 17.280 de euro, cât ar fi plătit în varianta iniţială, deşi rata dobânzii era considerabil mai mare.
"Refinanţarea mai este folosită şi pentru consolidarea mai multor credite pe diverse termene. Cu alte cuvinte, refinanţarea este un instrument de optimizare a costurilor totale pe care un client le plăteşte pentru credite diverse contractate anterior şi decizia se ia în funcţie de situaţia actuală şi de oferta de