Vanzarile de produse electronice si IT au fost anul trecut de circa 1.234 milioane euro, la jumatate fata de maximumul atins in 2008 si cu un miliard de euro mai putin (44,4%) fata de 2007, cel mai bun an pentru economia romaneasa. Este cea mai mare scadere procentuala inregistrata de una dintre cele 18 tari europene in care compania de cercetare GFK realizeaza studii despre piata de bunuri de folosinta indelungata.
Pe de alta parte, cele mai importante scaderi in valoare absoluta intre 2007 si 2010 au fost inregistrate de Marea Britanie, Italia si Franta unde vanzarile s-au micsorat cu cateva miliarde de euro.
Totodata, tara noastra ramane penultima in Europa pe acest segment, romanii cumparand anul trecut produse de folosinta indelungata care au insumat un business de aproape 36 de ori mai mic fata de cel din Germania, cea mai puternica economie europeana, arata datele companiei de cercetare GFK.
In spatele Romaniei, se afla doar Slovacia, vanzarile de televizoare, telefoane, camera foto, laptopuri masini de spalat ori aspiratoare ajungand in aceasta tara la circa 860 de milioane de euro anul trecut.
Romania s-a mentinut in 2010 printre tarile in care piata de retail de electronice si IT a continuat sa scada fata de 2009, in aceeasi situatie fiind si Portugalia, Grecia si Spania, state care de altfel se confrunta cu mari probleme financiare.
In schimb, tarile care au inregistrat cele mai mari cresteri ale vanzarilor de produse de folosinta indelungata au fost Rusia, Turcia, Marea Britanie, Germania, Suedia si Ucraina.
Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata intre 2007 si 2010 (in milioane de euro):
Chiar daca 2010 nu a fost un an in care romanii sa cumpere mai multe electronice, avand in vedere scaderea de 14,6% a vanzarilor fata de 2009, sfarsitul de an a fost unul mai bun, intre octombrie si decembrie